Allekirjoituksen jälkeen organisaation yhteyshenkilöiksi määritetyt kontaktit saavat Keha-keskuksen Digitaaliset sisämarkkinat tiimiltä Teams kokouskutsun. Kokouksessa määritellään ne todistusmateriaalit, jotka asiointiprosessissa tarvitaan. Näitä ovat esimerkiksi tutkintotodistus, kaupparekisteriote ja syntymätodistus. Myös ne tiedot, joita todistusmateriaaleissa toisaalta tarvitaan ehdottomasti ja toisaalta toivotaan olevan, määritellään.
Keha-keskus vie vaatimukset OOTS-järjestelmän yhteiskäyttöisiin palveluihin, jonka jälkeen todistepyyntö on liittyvän organisaation käytössä. Mikäli vaadittuja todistemateraaleja ei ole aiemmin määritelty yhteiskäyttöisissä palveluissa, Keha-keskus vie todistusmateriaalit Komission katselmoitavaksi. Katselmointi vie 8 viikkoa. Keha-keskus ilmoittaa määrittelyn jälkeen, milloin todistusmateriaalit ovat saatavilla muista EU-maista.
Hallinnolliset toimet
Hallinnolliset toimet
Hallinnollisissa toimissa tehdään järjestelmään liittyminen juridisesti sekä määritellään, miten OOTS-järjestelmää käytetään asiointipalvelussa sekä mitä todistusmateriaaleja asiointipalvelun omistavalla virastolla on liittyvän prosessin osalta lain mukainen oikeus kysyä.
Asiointipalvelun varsinainen Tietojen haku Suomi -palveluun liittyminen alkaa palvelun käyttöehtojen hyväksymisellä. Palvelun käyttöehdot voi hyväksyä organisaatiossa vain sellainen henkilö, jolla on allekirjoitusoikeus organisaation puolesta tehtävissä oikeustoimissa. Käyttöehdot hyväksytään sähköisen allekirjoituksen avulla.
Löydät OOTS-järjestelmän käyttöehdot sdgfinland.fi-verkkosivulta.
Käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen ja todistusmateriaalien tietojen määrittelyn aikana Tietojen haku Suomi -palveluun liittyvän asiointipalvelun organisaatio valitsee tavat, joilla se käyttää Tietojen haku Suomi -palvelua ja sen viranomaispalvelua.
Palvelulla on useita käyttötapoja, jotta teknisesti monen tasoiset asiointipalvelut voivat liittyä ja käyttää sitä mahdollisimman pienin teknisin muutoksin. Valintojen tekeminen voi tuntua monimutkaisilta, joten palvelun käyttötapoja kannattaa miettiä yhdessä asiointipalvelusta vastaavien teknisten henkilöiden kanssa. Lisäksi KEHA-keskuksen Digitaaliset sisämarkkinat -tiimi auttaa tarvittaessa selkeyttämään näitä vaihtoehtoja.
Organisaation tulee toimittaa tiedot asiointipalvelusta ja valinnat palvelun käyttötavoista KEHA-keskuksen ”palvelut” -lomakkeella. sdgfinland.fi/kaytettavat_palvelut. Lomakkeen saatuaan KEHA-keskus nimeää organisaatiolle yhteyshenkilön, joka sopii liittymisaikataulun ja selvittää epäselvät asiat. Lisäksi organisaatiolle luodaan TEAMS-kanava, jonka välityksellä se saa nopeasti yhteyden yhteyshenkilöön ja tekniseen tukeen.